REZULTATE ATELIERE

Explorarea tehnicilor și softurilor de artă media – un ghid pentru profesor

Stimați profesori,

Atelierele din cadrul proiectului „Media Art Prize – Only Tomorrow” au depășit teoria, oferind elevilor o experiență practică a producției de artă media, utilizând programe profesionale și accesibile. Prin dezvoltarea de concepte critice și utilizarea de software specific, am demonstrat că arta digitală este un spațiu ideal pentru educația transdisciplinară.

Iată o sinteză detaliată a softurilor și tehnicilor utilizate în cadrul celor trei ateliere:


1. Atelier: Experimente Creative 3D (cu 13m10j – Marius Jurca)

Atelierul s-a concentrat pe crearea și manipularea de obiecte digitale 3D, utilizând instrumente de top, dar accesibile.

Tehnici și Software

Fotogrammetrie cu Zephyr 3D: Elevii au folosit tehnica fotogrammetriei (crearea de modele 3D din imagini 2D) asistată de software-ul specializat Zephyr 3D.

Descriere Zephyr 3D: Un software de fotogrammetrie care permite reconstrucția automată de modele 3D din fotografii sau clipuri video. Oferă o interfață ușor de utilizat, dar include și instrumente avansate de post-procesare. Link: 3DF Zephyr

Modelare și Animație 3D cu Blender: Modelele obținute au fost manipulate în Blender, un standard al industriei.

Descriere Blender: Un set de instrumente de grafică 3D, gratuit și open-source, utilizat pentru crearea de filme animate, efecte vizuale, artă, modele 3D printate. Oferă suport complet pentru modelare, sculptură, texturare și animație. Link: Blender

Elevii au realizat imagini statice de înaltă rezoluție și animații 360 de grade, demonstrând cum tehnologia 3D poate fi utilizată pentru expresia artistică.


2. Atelier: Artă video pentru elevi (cu Delia Popa)

Abordarea Deliei Popa s-a axat pe dezvoltarea conceptuală a lucrării, punând accentul pe povestea personală și pe specificul artei video (care diferă de cinematografie).

Procesul de creație (abordare metodologică)

  1. Povestea Personală: Participanții au fost încurajați să scrie o poveste personală, pe care ulterior să o transpună în imagine.
  2. Transpunerea în Imagine: S-a folosit filmarea la fața locului (utilizând imagini la îndemână) și sunetul creat de ei pentru a construi o atmosferă conceptuală.
  3. Abordarea Critică: A doua zi, elevii au dezvoltat o lucrare pe un subiect critic și serios, realizând filmări în spațiul public, interviuri și videoclipuri care abordau teme sociale.

Cum se realizează o lucrare de artă video cu elevii?

Lucrarea a pornit de la concept, nu de la scenariu clasic. Elevii au înțeles că arta video permite o libertate narativă mai mare, putând folosi imagini brute, repetitive sau intervenții conceptuale pentru a transmite o idee puternică. S-a încurajat folosirea resurselor minime (telefon mobil) și a editării creative.

Software de editare video (accesibil și profesional)

Pentru post-producție, elevii au utilizat o gamă variată de software, evidențiind soluții gratuite și aplicații mobile:

  • OpenShot Video Editor:Descriere: Un editor video gratuit, open-source și cross-platform. Este ideal pentru începători, oferind funcții de bază ca tăiere, tranziții și efecte. Link: OpenShot
  • DaVinci Resolve:Descriere: Un software profesional, disponibil și în versiune gratuită, care combină editarea non-liniară, corecția de culoare avansată și post-producția audio. Link: DaVinci Resolve
  • CapCut:Descriere: O aplicație mobilă și desktop populară, cunoscută pentru interfața sa ușor de utilizat și funcțiile avansate accesibile. Link: CapCut (Google Play)
  • InShot:Descriere: Un editor video mobil all-in-one, foarte puternic pentru social media. Permite tăierea, fuzionarea, adăugarea de muzică și efecte. Link: InShot (Google Play)

3. Atelier: Atelier animație elevi (cu Popa Laurian)

Atelierul a avut o temă concretă: mecanisme pozitive de adaptare.

Storyboard de Cruceanu Meda, Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” Arad

Tehnici și Software

  • Animație tradițională/hibridă: O parte din participanți au realizat animații pe mese speciale de desen frame-by-frame.
  • Animație digitală (tabletă/telefon): O altă parte a folosit direct tabletele grafice și aplicații digitale dedicate.
  • Adobe Photoshop: Standardul industriei pentru editare grafică și manipulare de imagini. În contextul animației, Photoshop a fost folosit pentru a prelucra și a pregăti imaginile fotografiate frame-by-frame, pentru a crea cadre complexe sau pentru a digitaliza și retușa desenele tradiționale înainte de a fi exportate ca animație. Link: Adobe Photoshop
  • FlipaClip (Telefon & Tabletă):Una dintre cele mai populare aplicații de animație 2D pe telefon și tabletă. Este concepută special pentru animația frame-by-frame, oferind instrumente intuitive (layers, onion skinning) și fiind ideală pentru începători. Link: FlipaClip (Google Play)
  • Procreate (pe iPad): O aplicație de ilustrație și creație digitală care include modulul Animation Assist. Acest modul oferă instrumente esențiale precum onion skinning și timeline vizual, fiind ideală pentru animația 2D desenată cadru cu cadru pe tabletă. Link: Procreate

Aceste ateliere au pregătit elevii pentru a deveni nu doar consumatori, ci și creatori de conținut media, utilizând instrumente profesionale pentru a explora teme personale și critice.