Jocuri video ca artă?

Jocurile video nu sunt doar o formă de divertisment, ci și o modalitate prin care artiștii pot explora idei, emoții și povești complexe. Ca artă contemporană, jocurile video combină designul vizual, muzica, narativul și interactivitatea pentru a crea experiențe unice. Ele pot critica societatea, explora teme profunde sau experimenta cu stiluri vizuale inovatoare.


Artiști care folosesc jocurile video ca artă

David OReilly 🕹️🎭

  • A creat jocurile „Mountain” și „Everything”, care sunt experiențe interactive filozofice despre existență și natură.
  • „Everything” a fost prezentat la festivaluri de artă și chiar nominalizat la Premiul Oscar pentru animație.

Jodi (Joan Heemskerk & Dirk Paesmans) 💾⚡

Folosesc jocurile video pentru a le transforma în artă glitch, deconstruind codul și estetica acestora.

  • Au creat versiuni modificate ale jocurilor „Quake” și „Wolfenstein 3D” ca artă digitală.

Eddo Stern 🎮🖼️

  • Combina jocurile video cu instalații interactive, criticând cultura gaming-ului și violența digitală.
  • Lucrarea sa „Darkgame” folosește sunete și vibrații pentru a explora modul în care jucătorii percep lumea virtuală.

Molleindustria (Paolo Pedercini) 🎭📱

  • Creează jocuri video care critică capitalismul, supravegherea și industria muncii.
  • Jocul său „Everyday the Same Dream” este un comentariu despre rutina vieții moderne și lipsa de sens.

Lawrence Lek 

  • Creează lumi virtuale și jocuri video ca artă digitală.
  • Lucrările sale sunt inspirate de arhitectură, realitate simulată și cultura est-asiatică.
  • A realizat „Sinofuturism (1839–2046 AD)”, o explorare critică a modului în care China este percepută în contextul global.
  • Jocul său „Geomancer” imaginează un AI care încearcă să devină artist.

 Ian Cheng 

  • Creează lumi digitale generate prin inteligență artificială, care se schimbă în timp real.
  • Lucrări importante: „BOB (Bag of Beliefs)”, „Emissaries” (o serie de simulări narative interactive).